China's State TV Targeted in Anti-Corruption Drive

For months, Chinese state television has publicized a steady drumbeat of accusations of bribery and other abuses by a string of officials. Now, the state-run broadcaster faces allegations of graft in its own ranks.

Since late May, at least six people at China Central Television's financial news channel, including star anchor Rui Chenggang and two senior executives, have been taken away by prosecutors. Rui's seat was empty for his program's Friday broadcast, and a business news magazine said he was detained just before air time with no warning to CCTV.

The detentions come amid a spreading anti-corruption campaign that has snared officials including a former deputy chairman of the body that controls China's military and a former boss of the Cabinet agency that oversees the biggest state-owned companies.

The Global Times newspaper, published by the ruling Communist Party, on Monday suggested the broadcaster traded favorable coverage for money.

Chinese newspapers, broadcasters and other media are all owned by the state or by the ruling party. But they must support themselves financially and most can make their own editorial decisions, so long as they work within official censorship guidelines. Low-paid journalists accept money from companies to attend events or report on them and sometimes to suppress information about scandals.

"Corruption is everywhere in China, and the media are part of it," said Zhan Jiang, a journalism professor at Beijing Foreign Studies University.

Chinese media are barred by regulators from using news reporting to promote commercial interests, "but implementation has not been ideal," the Global Times said. "The corruption at CCTV financial news should be considered part of this problem."

The problem is hardly new. A decade ago, a researcher published what was believed to be a price list to obtain coverage by CCTV, the Communist Party newspaper People's Daily or the Xinhua News Agency. The report in the journal China Perspectives said CCTV charged 40,000 to 50,000 yuan ($6,500 to $8,200) per minute for a news report and up to 1 million yuan ($160,000) for a favorable profile of a provincial-level leader.

Chinese media outlets also play a role in a "black public relations" industry that generates phony scandals for customers that want to hurt a business rival.

Last year, journalist Chen Yongzhou confessed he took money to publish false reports that a manufacturer of construction equipment, Zoomlion Heavy Industry Science &Technology Co., had fabricated financial information. Chen was detained and his newspaper ran a front-page apology.

Beijing has repeatedly launched crackdowns. In the latest, Xinhua was required in June to return 3.5 million yuan ($570,000) to a state-owned bank after investigators concluded it accepted money for coverage or to suppress news. No other details were released.

In another case, a reporter for the Hangzhou Daily in eastern Zhejiang province took more than 300,000 yuan ($49,000) from a public relations company, according to People's Daily.

"How could they be the conscience of the society when they turned news reporting into a tool for private gains under the name of being a watchdog?" said People's Daily in an editorial earlier this year.

Page
  • 1
  • |
  • 2
Join the Discussion
You are using an outdated version of Internet Explorer. Please click here to upgrade your browser in order to comment.
blog comments powered by Disqus
 
You Might Also Like...